zondag 9 november 2008

Er Zitten Hier Naakte Japanse Vrouwen!

Zoals ik al zelf had voorspeld voelde ik op een gegeven moment een diepe verlangen van binnen om weer te gaan dansen. Na een maand lang niets aan sport te hebben gedaan merkte ik dat ik al mijn energie non-verbaal aan het uiten was, en in mijn geval is dat niet al te goed, dus besloot ik vorige week om te gaan kijken naar ruimtes waar jazz dance zou worden gegeven.

Dankzij Aya, de mentor-mama van Sander, kon ik op twee plekken terecht; op beiden plekken wordt er op donderdag een vorm van jazz-ballet gegeven en ik mocht langskomen om een kijkje te nemen. Met andere woorden, hellsyea! Zo ging ik vorige week naar een buurtcentrum vlakbij. Op de vierde etage van het gebouw zag ik meteen een mooie danszaal; dat wil zeggen een goede vloer, spiegels en veel ruimte. De criteria voor dans-plezier in lesvorm. De les zou anderhalf uur duren en tussen al die vrouwen danste een man met beenwarmers en een sweatband. Hij is trouwens awesome, want hij had als enige de ballen om na de les met mij te gaan praten. Hoe dan ook, ik mocht in de zaal gaan zitten kijken hoe het daar precies aan toeging. Ik voelde me meteen genki door de foute trance nummers die slechts in obscure clubs van Salou te horen zijn. Met een kritische blik bekeek ik de docente en merkte ik meteen dat ze niet compleet professioneel was, omdat ze bijvoorbeeld haar tenen niet doorstrekte, geen perfecte pirouette kon draaien en gewoonweg geen goede houding had. Ok, daar zou ik eventueel een paar maanden mee kunnen leven..


Toen ik me een klein beetje begon te vervelen was de les alweer drie kwartier bezig en men was nog steeds met de warming-up bezig. Een warming-up van drie kwartier! Wat? .. toen besteedden ze een kleine tien minuten aan techniek en vervolgens gingen ze een bizar snelle choreografie doen. Het was meer gogo/show dan jazz en daar baalde ik van. Wat me ook irriteerde was dat men alles op halve kracht deed en bijna geen bewegingen afmaakte. Terwijl ik in mijn hoofd alles wat ik hatelijk vond opsomde kwam de docente naar me toe. We communiceerden in gebrekkig Engels en Japans, maar het kwam erop neer dat ik zei dat ik volgende week of de week daarop zou beginnen. Misschien.

Deze week ben ik naar een ander zaaltje geweest en ik heb me wederom een uur zitten ergeren. Zo kwamen mensen een half uur te laat, was het niveau onder de maat en deed men andere disciplines tussendoor. Zo werd er ook op spitzen gestaan en de flamenco gedanst. Ik heb nooit op spitzen gestaan en heb ik geen geduld voor flamenco. Wat jammer weer. Maar, na de les waren die zeven vrouwen wel erg nieuwsgierig naar mijn persoon: zo waren ze onder de indruk van mijn zuigende Japans, mijn jonge leeftijd en het feit dat ik al jaren in Nederland had gedanst. Ik voelde me helemaal gevleid, bedankte ze dat ik mocht kijken en zei: "sayonara" alsin, hier kom ik nooit meer terug..

Goed, er zijn spannende dingen deze week gebeurd. De jongens zijn al een keer of drie naar een Japans badhuis geweest en ik wilde dit eigenlijk ook heel graag. Maar, omdat er gescheiden badhuizen zijn moest er naar mijns inziens een meisje mee; zodat ik me niet dood zou vervelen. Zo besloten Glynis en ik samen te gaan. We gingen er met een grote groep heen, maar bij de kleedkamers gingen de zes gasten naar links en gingen Glynis en ik naar rechts. De jongens wisten al hoe of wat, maar omdat het voor ons de eerste keer was waren wij nog niet op de hoogte van de etiquette. Zo kreeg ik zowat een hartverlamming toen ik de schuifdeur opendeed en allemaal naakte Japanse vrouwen zag. Ik gooide de deur dicht, deed een stap terug en zei paniekerig tegen Glynis: "Daar zitten naakte Japanse vrouwen binnen! Zitten we goed?!". Nadat we bedacht hadden dat dit wel de ingang van de kleedkamer moest zijn gingen we alsnog dapper naar binnen. Ik voelde me kinderachtig en giechelde een beetje, maar het werd minder leuk toen ik daar compleet naakt stond, want in een Japans badhuis ben jij en iedereen om je heen retenaakt! De schaamte voorbij gingen we de badruimte binnen en namen plaats op krukjes om onszelf schoon te maken. Je moet namelijk eerst schoon zijn voordat je de badruimte betreedt. Alleen al op dat krukje zitten is een heerlijke ervaring, want je gooit warm water over jezelf heen en zeept je in.

Daarna hebben we gebruik gemaakt van de talloze baden. Zo had je een jacuzzi van een graad of 35, een ligbad, een massage bad met harde stralen en een koud bad. We wilden alles uitproberen, dus gingen we ook buiten kijken. Daar had je twee baden van een graad of 40, maar het geniale was dat het die dag knetterhard regende. Toen ik zonder kleren daar in de regen stond wist ik dat dit mijn nieuwe hobby zal worden. Dit soort situaties zou ik als volgt beschrijven: "Dit is leven!" .. De sauna is ook geweldig, want daar zit gewoon een tv binnen!

Ik moet dit even afraffelen, want er zitten mannen van het internet bedrijf in onze kamers te rommelen!

Geen opmerkingen: